مهمترین فضیلت امام صادق(ع) زمان شناسی بود

The most important virtue of Imam Sadegh (AS) was chronology

By Habibollah Ahmadi

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام صادق(ع) فرموده است انسانی که زمانه و جریان های سیاسی و اجتماعی دوره خود را خوب بشناسد شبهه ها و ملابسات او را فریب نخواهد داد. این نکته در زندگی سیاسی امام صادق(ع) بسیار برجسته است.

آیت الله حبیب الله احمدی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در آستانه شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به اینکه ایشان توسط منصور دوانیقی خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند که باید توجه داشت علت، شهادت بوده و امام به مرگ عادی از دنیا نرفته‌اند، به بیان فضایل و آموزه های عرشی ایشان پرداخت و گفت: امام صادق علیه السلام در حدیثی می‌فرماید:«أَنَّ مَنْ تَوَضَّأَ فَذَکَرَ اسْمَ اللَّهِ طَهُرَ جَمِیعُ جَسَدِهِ وَمَنْ لَمْ یُسَمِّ لَمْ یَطْهُرْ مِنْ جَسَدِهِ إِلَّا مَا أَصَابَهُ الْمَاءُ»(هرکه هنگام وضو گرفتن بسم الله بگوید تمام بدنش پاک خواهد شد، اما اگر کسی بسم الله نگوید تنها جایی که آب به آن رسیده پاک خواهد شد). این یک نکته آموزنده از امام صادق(ع) است که باید به آن توجه داشته باشیم. ایشان در حدیثی خطاب به برخی اصحاب که برای تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) رفته بودند به نقل مستقیم از خداوند می فرماید: «قال الله تعالی ان من عبادی من یتصدق بشق تمرة فاربیها له کما یربی احدکم فلوه حتی اجعلها له مثل احد»(از بندگان من اگر کسی به اندازه یک نیمه خرما را در راه خدا انفاق کند، من آن را به اندازه(یک کوه) بزرگ می کنم). این هم نکته ای درباب انفاق است که از امام(ع) برای ما رسیده است.

آیت الله احمدی در ادامه به بیان آموزه های فرهنگی امام جعفر صادق اشاره کرد و توضیح داد: پیامبر اکرم(ص) فرموده است: خوش به حال کسانی که وقتی از دنیا می روند، از خود کتاب و چیز مکتوبی به جای بگذارند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «فتوزن دماء الشهداء مع مداد العلماء فیرجح مداد العلماء علی دماء الشهدا». در قیامت دو چیز اعم از مداد علما و خون شهدا را در دو کفه ترازو وزن می‌کنند که مداد علما یعنی افرادی که از خود نوشته‌ای را برجای می‌گذارند و فرهنگ‌سازی می‌کنند، سنگینی خواهد کرد بر خون شهدا.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با تأکید بر زمان شناسی امام صادق(ع) به تببین شخصیت سیاسی ایشان پرداخت و افزود: امام صادق(ع) فرموده است که انسان فرزانه و زیرک هیچگاه در جامعه فریب جریان‌های اجتماعی و سیاسی فریبکار را نمی‌خورد. حدیث شریف این است: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» انسانی که زمانه خود و جریان های سیاسی و اجتماعی دوره خود را خوب بشناسد شبهه ها و ملابسات او را فریب نخواهد داد. این نکته در زندگی سیاسی امام صادق(ع) بسیار برجسته است.

وی تصریح کرد: در باب زمان شناسی امام جعفر صادق(ع) و شواهد عینی آن در زندگی ایشان نکاتی قابل ذکر است؛ در زمان امام صادق(ع) میان دو جریان سیاسی امویان و عباسیان درگیری وجود داشت؛ این درگیری حدود سی سال طول کشید و هزاران نفر طی آن کشته شدند. دو نفر از فرماندهان اصلی عباسیان در انتقال قدرت از امویان به عباسیان نقش اساسی داشتند که یکی از انها ابومسلم خراسانی و دیگری ابوسلمه خلال است. ابومسلم خراسانی که سردار نظامیان عباسیان بود از جانب آنها احساس خطر کرد؛ از این رو برای آنکه قدرت را خود در اختیار بگیرد، به امام صادق(ع) نامه نوشت که من می‌توانم به جای آنکه قدرت را به عباسیان انتقال دهم قدرت را در اختیار شما بگذارم؛ من از رجال شما هستم. این حرکت بوی توطئه می داد و قصد صادقانه‌ای در کار نبود. امام در پاسخ به ابومسلم و خطاب به او می فرماید: «ما أنت من رجالی و لا الزمان زمانی» یعنی آنکه نه تو از رجال من هستی و نه آنکه زمان زمان من باشد.  من زمان را به خوبی می‌شناسم و فریب پیشنهاد تو را نمی‌خورم. این همان فرزانگی امام صادق(ع) است که فرمود انسان آشنا به زمان خود هیچگاه فریب افراد دغل و فریبکار را نمی‌خورد.

آیت الله حبیب الله احمدی اضافه کرد: نفر دوم نیز که ابوسلمه خلال بود به امام(ع) نامه نوشت که هفتاد هزار یارو یاور در کوفه منتظر دستور شما هستند تا اقدام کنید و قدرت به شما منتقل شود. امام چون توطئه را می‌شناخت درخواست او را نپذیرفت و با زیرکی و زمان شناسی خود از درگیری میان دو جریان سیاسی امویان و عباسیان و غفلت آنها، بهترین بهره را برد و دانشگاه جعفری را برای احیای فقه نبوی و اسلام را تأسیس کرد که براساس شواهد تاریخی حدود چهار هزار شاگرد به تناوب در این دانشگاه پرورش یافتند و بیشتر دستورات فقهی ما به نقل از امام صادق(ع) برآمده است.

استاد دانشگاه و حوزه علمیه با اشاره به اینکه عنوان مذهب جعفری نه از این باب است که اصل مکتب را امام صادق(ع) آورده و چیزی جدا از آن چیزی است که پیامبر فرموده است، بلکه از آن جهت است که ایشان این مکتب را احیا کرد و نقش مهمی را در تداوم این حرکت داشته‌اند؛ حال اگر این فرصت برای امام صادق(ع) پیش نمی‌آمد قطعاً اینگونه نبوده است که دین اسلام و مذهب شیعه خموده شود، بلکه شاید این فرصت برای دیگر ائمه پیش می‌آمد و البته که خدواند می‌داند رسالت خود را کجا قرار دهد و در هر صورت دین را یاری می کند.

 وی در ادامه به سبک آموزشی و شیوه هدایتگری امام صادق(ع) پرداخت و گفت: ایشان یکسری محافل و کلاس‌های آموزشی عام داشتند که عموم مردم در آن جلسات حضور می یافتند و از محضر ایشان استفاده می‌کردند اما یکسری آموزش‌های تخصصی هم داشتند و افراد خاصی را تعیین کرده بودند که به صورت خصوصی در محضر امام حاضر می شدند و بحث کلام، فقه و موضوعات اجتماعی در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شد. امام صادق همچنین در باب آداب معاشرت با دیگر فرق مسلمان تأکید داشتند که برخوردها باید نیکو و خداپسند باشند.

آیت الله احمدی در پایان گفت: امام(ع)  خطاب به شیعیان توصیه کرده اند که در مناسبت‌های آنها اعم از نماز و تشییع جنازه آنها شرکت کنید، بیمارهای آنها را عیادت بکنید و با آنها حسن مجاورت و معاشرت داشته باشید. این نوع فرهنگ سازی در دانشگاه امام صادق(ع) بسیار برجسته است، اما متاسفانه ما شیعیان گاهی اوقات به این نکات بسیار مهم توجه نداریم، در حالی که باید عکس آن باشد و آداب معاشرت را از امام صادق(ع) یاد بگیریم و حتی با غیرمسلمان‌ها و تمام مردم به نیکویی رفتار بکنیم و حقوق شهروندی دیگران را رعایت بکنیم.

The professor of the seminary and the university said: Imam Sadegh (AS) has said that a person who knows the time and political and social currents of his period well will not be deceived by his doubts and attire. This point is very prominent in the political life of Imam Sadegh (AS).

Ayatollah Habibullah Ahmadi in an interview with Quds Online reporter on the eve of the martyrdom of Imam Ja’far Sadegh (AS), noting that he was poisoned and martyred by the Abbasid Caliph Mansour Dovanighi, which should be noted that the cause was martyrdom and the Imam death normalization of the world have not, to express the virtues and teachings of Arshi them, and said: Imam Sadiq (as) in the hadith says, “I Tvza Fzkr name of Allah thiourea all Jsdh I lay Ysm lemma Ythr I Jsdh Soon we Sabh water” (who When performing ablutions, say Bismillah, his whole body will be cleansed, but if one does not say Bismillah, only the place where the water has reached will be cleansed). This is an instructive point from Imam Sadegh (AS) that we should pay attention to. In a hadith addressed to some of the companions who had gone to condole the martyrdom of Imam Mohammad Baqir (AS), he quotes directly from God: Of my servants, if one spends half a date in the way of God, I will enlarge it (a mountain). This is a point about charity that has reached us from Imam (AS).

Ayatollah Ahmadi further referred to the cultural teachings of Imam Ja’far Sadegh and explained: The Holy Prophet (PBUH) has said: Blessed are those who, when they die, leave books and something written. Imam al-Sadiq (AS) says: On the Day of Resurrection, two things, including the pencil of the ulema and the blood of the martyrs, will be weighed in two scales, and the pencil of the ulema, that is, the people who leave their own writings and create culture, will weigh on the blood of the martyrs.

The professor of the seminary and university continued by emphasizing the chronology of Imam Sadegh (AS) to explain his political personality and added: Imam Sadegh (AS) has said that a wise and shrewd person is never deceived by deceptive social and political currents in society. The noble hadith is: “Al-Alam Bazmaneh La Tahjim Al-Lawabs” A person who knows his time and the political and social currents of his time well will not be deceived by his doubts and attire. This point is very prominent in the political life of Imam Sadegh (AS).

He stated: There are some noteworthy points about the chronology of Imam Ja’far Sadegh (AS) and its objective evidences in his life; In the time of Imam Sadegh (AS), there was a conflict between the two political currents of the Umayyads and the Abbasids; This conflict lasted for about thirty years and thousands of people were killed during it. Two of the main commanders of the Abbasids played a key role in the transfer of power from the Umayyads to the Abbasids, one of whom was Abu Muslim Khorasani and the other was Abu Salma Khalal. Abu Muslim Khorasani, who was the commander of the Abbasid army, felt threatened by them; Therefore, in order to take power, he wrote a letter to Imam Sadegh (AS) that I could give power to you instead of transferring power to the Abbasids; I am one of your men. The move smelled of conspiracy and had no sincere intentions. In response to Abu Muslim and addressing him, the Imam said: “We are my rijals and there is no time” means that you are not one of my rijals and that time is not my time. I know the time well and I will not be deceived by your offer. This is the wisdom of Imam Sadegh (AS) who said that a person familiar with his time will never be deceived by deceitful and deceitful people.

Ayatollah Habibullah Ahmadi added: The second person, who was Abu Salma Khalal, also wrote a letter to Imam (AS) that seventy thousand helpers in Kufa are waiting for your order to take action and power will be transferred to you. The Imam, knowing the conspiracy, did not accept his request and with his cleverness and chronology took full advantage of the conflict between the two political currents of the Umayyads and the Abbasids and their negligence, and established Jafari University to revive prophetic jurisprudence and Islam based on historical evidence. About four thousand students were raised in this university alternately, and most of our jurisprudential instructions have been quoted by Imam Sadegh (AS).

The professor of the university and seminary pointed out that the title of Jafari religion is not from the fact that Imam Sadegh (AS) brought the principle of the school and it is something different from what the Prophet said, but because he revived this school. And have played an important role in the continuation of this movement; Now, if this opportunity did not arise for Imam Sadegh (AS), it would certainly not have been the case that the religion of Islam and the Shiite religion would have faded, but perhaps this opportunity would have arisen for other Imams, and of course God knows where to place his mission and in any case the religion. Helps.

He went on to discuss the educational style and guidance of Imam Sadegh (AS) and said: “He had a series of general educational circles and classes in which the general public attended and used his presence, but he also had a series of specialized trainings and special people.” They were assigned to appear privately in the presence of the Imam, and the discussion of theology, jurisprudence, and social issues was taught in these classes. Imam Sadegh also emphasized on the etiquette of associating with other Muslim sects that the treatment should be good and God-pleasing.

In the end, Ayatollah Ahmadi said: Imam (AS) addressed the Shiites and advised them to participate in their occasions, including prayers and funerals, to visit their patients, and to have good company with them. This kind of culture building in Imam Sadegh (AS) University is enough

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *